Kunsten ud i haven



  
 

"Monumenterne" 


Monumentet HelligSkål



HelligSkål er rejst til ære for kvaliteter der har at gøre med kærlighed og fællesskab.

HelligSkål er en bøn om at livets udfordringer må åbne os, frem
for at gøre os visne og indelukkede.

En bøn om at kunne se skønheden, selv om alt ikke er kønt hver dag.

-----------------------------------------

Monumenter rejser man til ære for noget. 

Det gør jeg også

Jeg rejser mine til ære for livet, men også med en eftertænksomhed, der handler om de
konsekvenser, valg kan have. 

Vi har haft og har - tænker jeg - en tendens til at højne principper der 
har at gøre med penge, økonomisk udvikling og 
ekspansion. Kort sagt; opad - udad - fremad.


--------------------



Reden og Tårnet

Her står de, de to dualister, med hver deres symbolske værdier.
 Reden står for bløde værdier og fødsel.
 Tårnet står for fremskridtets og ekspansionens udfoldelse.






Når jeg reflekterer over deres budskaber, får jeg "fortællinger". Fortællinger som det positivt feminine, repræsenteret ved værdier, der har at gøre med nærvær, tilstedeværelse, indre kerne, kærlighed, beskyttelse, omsorg, stilhed og fordybelse. Og positive maskuline værdier, hvis kvaliteter handler om ekspansion, fremskridt, udad, kraft, opad, dynamik og det materielle.

"Reden og Tårnet" er rejst med tanker omkring, hvordan vi skaber ligeværd og balance de to dualiteter imellem. Hvordan får både intellektet og følelseslivet plads?

Hvordan navigerer vi mellem præstationssamfundets hektiske livsstil, og finder åndehuller og enkelheden i tilværelsen, så ikke al glæde og gnist hives ud af vores livsvej?

Hvordan støtter vi længslen. Længslen efter nærvær, stilhed, tid og rum til fordybelse. Hvordan kommer kroppen og sanserne med?

---------------------------------------




De tre Porte

Det der har inspireret til portene er deres symbolske betydning. Ideen opstod, fordi jeg tænker at der er så mange psykologiske porte, vi kan passere på vores vej i livet.

De tre Porte er:
Skabelsens Port
Himmelporten
Frihedens Port



Livet inden man træder gennem Skabelsens Port afspejler det almindelige verdslige liv, hvor energien er rettet imod den fysiske virkelighed, uden større eftertanke omkring den dybere mening med tilværelsen. Dagligdagen skal fungere med arbejde, børn, indkøb og frikadeller.
At træde gennem Skabelsens Port handler om et valg. Derfor er porten placeret således, at man kan vælge at gå gennem porten, men man kan også vælge at gå uden om. Begge dele er forbundet med konsekvenser.
Hvis du vælger at gå igennem porten, har du indledt en rejse, der går gennem dit indre, og en bevidstgørelsesproces er sat i gang.


Himmelporten




På et eller andet tidspunkt i livet, konfronterer vi vel alle noget der får os til at tænke nærmere over tilværelsen og meningen med den. Du passerer Himmelporten. Himmelporten er for mig symbol på en åbning op til det, der kan kaldes det guddommelige, det åndelige, og at leve sit liv i efterstræbelse af positiv opmærksomhed.

"Hvis det 20. århundrede så at sige har været hjernens århundrede, bør det 
21. århundrede blive hjertets århundrede" 
Gerry Schwartz og Linda Russek




Frihedens Port


er, tænker jeg, den port man når frem til, når livsvejen har ført en gennem de to første porte. Når du rent psykologisk oplever lag i dit selv, der støtter og vejleder dig i dine valg og dine foretagener. Gennem
processerne er opstået større følsomhed og glæde. Du oplever øget ærbødighed og kærlighed over for livet - livet i dig selv, for andre og alt liv omkring dig Du føler dig afslappet, kærlig, taknemmelig, glad og kreativ, ligesom en enkel og ukompliceret livsform prises højt.

Kort sagt, du har flyttet opmærksomheden fra dit hoved til dit hjerte.






Kosmiske hjerter
er titlen på nedenstående skulpturer, som har deres plads i "Jomfruburet"







"I mennesket har Gud et palads, en lotus også kaldet hjertet. 
I det er der et lille, næsten usynligt rum.
Hvad indeholder dette, som gør at ethvert menneske bør søge det og kende det?
Lige så stort som det ydre rum, er det indre rum i hjertet, 
både himmel og jord, sol og måne,
lyn og alle konstellationerne, alt hvad der er forneden og foroven,
hvad end der har været og som kommer, 
er indeholdt i det".
( Chandogya Upanishade 8:1,2,3)                         


I bogen: Den Store Plan, skriver Gregg Braden at;
De gamle traditioner har altid fastholdt, at hjertet snarere end hjernen
 er centrum for dyb visdom, følelse og erindring, ligesom det fungerer 
som en port til andre eksisterende dimensioner.
og
Helgenenen Sankt Makarios, satte virkelig fokus på disse 
muligheder i hjertet, da han sagde: Hjertet er i sig selv kun et lille kar, men i 
det er der ikke desto mindre drager og løver, og der er giftige bæster og 
alskens ondskab, og der er barske og ujævne veje og afgrunde, men der er 
også Gud og englene, der er livet og riget, der er lyset og apostlene, der er
 himmelske byer og skatte - der er alting.
 
Hjertet nævnes 830 gange i Bibelen.
-------------------------------



Husker ikke, hvor jeg stødte på dette citat:
"I den dybere virkelighed hinsides rum og tid, er
vi måske alle lemmer på samme krop".







----------------------------------------


Aftryk - indtryk - udtryk

Vores lade rummer hyldevis af ting fra de tidligere ejere, og fra dengang tiden var en anden. Matriklen her fungerede med landbrug, og alt blev lagt på hylderne, med tanke for mulig genbrug. Skruer, hammerhoveder, bøjede søm, og en masse andre ting. Tiden og nogen har sat et aftryk. Et aftryk giver et indtryk. Og nu har jeg så genanvendt det som et udtryk

Meget konkret tænker jeg om disse ting, at de er et aftryk af en tid, hvor kønsrollerne var klart definerede. Tunge jernredskaber blev fremstillet til praktisk brug - og det har krævet både snilde at udtænker og fremstille dem, og muskelkraft i anvendelse. Et område for mandens og kraftens spillerum.














-----------------------------------------------









Tre Gejstlige og Gargoilerne

I det nord-østlige hjørne af vores have er et område, hvor værket "Tre Gejstlige" 
og "Gargoilerne", er placeret.

Først blev værket, jeg kalder Tre Gejstlige til, og senere Gargoilerne
Generelt opstår ideerne til de forskellige værker - tja, jeg ved det faktisk ikke rigtig - noget der optager mig, stof jeg læser, ved et tilfældigt indfald - for eksempel at se et stykke træ, og så bygge videre derfra.  Og så er der tankerne. Fra start er der som regel ingen konkrete tanker omkring det jeg arbejder med. De melder sig under og efter arbejdsprocessen. Der er heller ikke fra start en plan, der siger, at Tre Gejstlige og Gargoilerne er placeret i forhold til hinanden, som de er - det er tilfældigt.

Historisk set ved de fleste nok, at gejstlige personer op gennem tiden havde en helt anden position i samfundet, end de har nu. Tidligere var det magtfulde mandlige præster på godt og ond - hvor jeg vil mene, at præsterne nu om dage er positivt spirituelt orienterede, og hvor både kvindelige og mandlige teologer kommer i spil, med deres åndelige budskaber.

Arbejdet med gargoilerne startede ligesom for sjovs skyld. Disse underlige væsner, som ofte har deres plads højt oppe på katedraler sydpå. Kort fortalt, er deres symbolske betydning at afværge det onde, og de sidder derfor uden på kirken, hvorimod det gode, det guddommelige, er inde i kirken.

Nu lader jeg tankerne ekspandere 

Når jeg tænker på gejstlige, tænker jeg på personer, jeg kan stole på. Personer der vil menneskeheden det godt. Personer der vil beskytte, støtte og udvikling, menneskeligt såvel som samfundsmæssigt. Under kategorien "mennesker man kan stole på", kan vel også regnes vores politikere, vores bank-ansvarlige, vores medicin-udviklere, osv. Altså mennesker, der er vores økonomiske og etiske ledere. Topledere med autoritet, ansvar, magt og lærdom.

Så er der gargoilerne. Hvad vækker de i os. Hvilket samfundslag vil vi kategorisere dem i. Jeg tænker, at alene deres udseende skræmmer os måske. Vi regner dem nok ikke rigtig for noget. Vi fordømmer måske de holdninger vi tror de står for. Det er ikke lige dem vi tjekker ja til, som venner på Facebook. Vi tvivler måske på deres pålidelighed, osv. De viser os måske sider, som vi ikke synes særlig godt om. De peger måske på sandheder, som er svære at forholde sig til. Tilværelsens knap så glamourøse sider. Fattigdom, had. En sandhed om tilværelsen med et andet "ansigt", en menneskegruppe, hvis vilkår (eller måske valg) tager sig anderledes ud. 




















----------------


"Når man ser det hele sådan lidt fra oven". En besøgende havde en drone med. Det 
giver jo et anderledes overblik. Tak for det.
Havearealet er på ca. 2.600m2